Nederlandse verzekerden frauderen er flink op los. Dames claimen vooral verzonnen schades op hun reisverzekering, terwijl mannen vaker gefingeerde autoschades vergoed proberen te krijgen. Omdat dit regelmatig lukt, is het aantal geslaagde claims onnodig hoog. Daar hebben brave burgers last van, want de rekening voor frauduleuze vergoedingen gaat naar alle verzekerden. Een doorsnee huishouden betaalt daardoor jaarlijks 100 euro teveel premie, berekende het Verbond van Verzekeraars. Die onnodige kostenpost komt bovenop de honderden euro’s die veel huishoudens onnodig neertellen doordat men zich dubbel, te duur of nodeloos indekt tegen risico’s. Optimaal verzekeren is namelijk een helse klus, want u moeten kiezen uit talloze verzekeraars en polissen met allemaal hun eigen kleine lettertjes. Er bestaan zelfs verzekeringen waarvan je alleen maar slechter wordt. In 2014 vatte de Consumentenbond die samen in een hilarische top tien van onzinverzekeringen.

Toegegeven, verzekeraars werken aan verbeteringen en transparantie. Een landelijk registratiesysteem helpt fraude te bestrijden. En op initiatief van het Verbond van verzekeraars bouwt Stichting De Poliskluis de website mijnverzekeringenopeenrij.nl. Vanaf circa 2017 kan elke verzekerde hier gratis een actueel overzicht van al zijn polissen opvragen. Er is dan één excuus minder om je verzekeringspakket te laten verslonzen in een stoffige map, en jaar na jaar teveel te betalen. Maar om je polisportefeuille ‘lean and mean’ maken, moet je wel van de bank komen. Begin maar met begrijpen wat risico eigenlijk is. Verzekeraars weten dat als geen ander, maar de gewone burger laat zich verblinden door emoties, terwijl hij risico’s die in ruimte of tijd ver weg zijn standaard onderschat. Vandaar dat we allerlei onnodige extra’s afdekken, maar echte rampen, zoals het overlijden van een onmisbare kostwinner, soms onverzekerd laten.

Hoe het wel moet? Kies ten eerste een maximaal eigen risico. Verzekeren doe je om rampen te voorkomen, en niet omdat je spoken ziet. Naast premie scheelt een hoger eigen risico het gedoe van claimen van kleinere schades. Dat kost moeite en o wee als je pech niet onder de voorwaarden valt. Die kleine lettertjes zijn ook de reden waarom alleen polissen met een brede dekking nuttig zijn. Bescherm jezelf nooit tegen schade door één soort ziekte of aan één artikel, maar dek je in tegen algemeenheden zoals ziektekosten, inboedel- en opstalschade. Naast die drie is de aansprakelijkheidsverzekering noodzaak; de WA-verzekering voor auto’s, motor en brommers is verplicht. Alleen als je ze echt nodig hebt sluit je een overlijdensrisicoverzekering, een arbeidsongeschiktheidspolis of een verzekering tegen hoge ziektekosten in het buitenland. Smallere polissen dan dit lijstje hebben nauwelijks nut. Denk aan bril- en contactlenzenverzekeringen, televisieverzekeringen, sneeuwverzekeringen, annuleringsverzekeringen, fietsverzekeringen, levensverzekeringen voor kinderen, uitvaartverzekeringen en extra garanties voor computers, telefoons en auto’s. Voorkom ook dubbele dekkingen. Daarvan is vaak sprake als je je indekt voor autohulp, rechtsbijstand, schades aan kostbaarheden en door ongevallen. Weg met die zinloze zekerheid.

Voor het handjevol essentiële polissen die je aanhoudt, zoek je producten met de beste voorwaarden voor de beste prijs op consumentenbond.nl. Op deze website vind je betrouwbare vergelijkingsprogramma’s voor het verzekeren van zorg, reizen, de auto, aansprakelijkheid, wonen en het overlijdensrisico. Het is niet per definitie het voordeligst om alle verzekeringen wegens pakketkortingen af te sluiten bij één maatschappij. Ook moet je dekkingen zo nu en dan herzien. Zo’n gestroomlijnde portefeuille kan jaarlijks honderden euro’s besparen. Dat is een sympathiek en veilig alternatief voor frauderen.

Kiespijnpolissen

Drie polissen die iedereen kan missen als kiespijn:

1.De smartphoneverzekering: Voor een smartphone van €500 betaal je gemiddeld €110 premie per jaar bij een eigen risico van €25 tot €50 per schadegeval. De voorwaarden laten soms veel ruimte voor discussie en verlies wordt door slechts een handjevol verzekeraars gedekt.

2.Ongevallenverzekering inzittenden. Deze polis biedt geen vergoeding voor vervoerde spullen en immateriële schade. En de bestuurder zelf is vaak niet meeverzekerd. Een nuttiger alternatief is de ‘schadeverzekering voor inzittenden’.

3.De catastrofeverzekering. Peperduur en toch een lage maximale vergoeding. Dit terwijl vanuit de wet Tegemoetkoming schade bij rampen en zware ongevallen al recht kan bestaan op een vergoeding door de overheid.